טוויטר מחפשת את עצמה: האם הרשת החברתית תהפוך לגוף שידור?

אין דרך קלה לבשר את זה, אבל טוויטר שהכרתם וגם (מיעוטכם) אהבתם, לא תוכל להמשיך ולתפק עוד זמן רב בקונפיגורציה הנוכחית שלה. אבל יש גם חדשות טובות: בימים אלו מנסה הרשת החברתית המקרטעת להמציא את עצמה מחדש כגוף תוכן שמתמחה בשידורים חיים בסטרימינג. ואם זה יצליח לה, היא עתיד לנער את שוק תוכן הווידיאו המקוון והמסורתי כמו שאפילו נטפליקס לא הצליחה.

טוויטר
איור: דניאל גולדפרב / כל הזכויות שמורות לכלכליסט

טוויטר אולי מוגדרת עדיין כרשת חברתית, אבל כל מי שעיניו בראשו מבין שנכון להיום מדובר בהגדרה זמנית בלבד. כי את היכולת של החברה להמשיך ולפעול בהצלחה כרשת חברתית אפשר להעריך כיום כנעה באזור שבין אפסית ללא-קיימת. מספר המשתמשים הפעילים בחודש כמעט שלא גדל וברבעון השני של 2016 צמח רק ב-0.97% לעומת הרבעון הראשון והגיע ל-313 מיליון איש (פייסבוק, לשם השוואה רשמה גידול של 3.7%, וזה כאשר לה יש פי 5.5 יותר משתמשים).

ההכנסות אמנם עולות, אבל גידול של 20% לעומת הרבעון המקביל ב-2015 הוא ממש לא קצב מספק לשלב שבו נמצאת טוויטר, ושאמור להתאפיין בגידול מואץ (פייסבוק, בינתיים, רשמה גידול של 52%). וההפסדים? הדבר הטוב היחיד שאפשר להגיד עליהם הוא שהם נמצאים במגמת ירידה. אבל ספק אם מדובר בנחמה למשקיעים שראו איך החברה שרפה עוד 107 מיליון דולר ברבעון שעבר (בפייסבוק, אגב, חוגגים עם זינוק של 195% ברווח הנקי ל-1.51 מיליארד דולר – כמעט פי 3 מההכנסות של טוויטר).

בקיצור, אם טוויטר תמשיך לנסות ולהתקיים כרשת חברתית, עתידה אינו ורוד או ארוך במיוחד. למרבה המזל, נראה שגם המנכ"ל ג'ק דורסי מבין זאת היטב, ותחת כהונתו הוא מנסה להוביל את החברה לכיוונים חדשים, כאלו שיוציאו אותה מהשטאנץ שבו היא פועלת בשנים האחרונות וינסו למצב אותה כמשהו חדש, גוף שלא צריך להתחרות ראש בראש באותה שרשרת מזון עם טורפת העל פייסבוק.

בתקופה האחרונה היו כמה מאמצים כאלו, כמה מהם לא בדיוק סקסיים כמו פעילות חוצת פלטפורמות בתחום האדטק באמצעות שירות mopub (זה עוד יותר משעמם מכפי שזה נראה). ואולם, נראה שכעת מתמקדת טוויטר בתחום חדש לחלוטין, כזה שיכול להפוך אותו מרשת חברתית לגוף שידורים שמהווה חלק אינטגרלי מהמדיה החדשה – כניסה נרחבה לתחום שידורי הווידיאו המקוונים.

טוויטר מפלרטטת עם תוכן וידיאו מקורי או בלעדי מזה כמה זמן, מאז רכשה שירות המיקרו-וידיאו vine ב-2012 ושילבה אותו בפלטפורמה שלה. השירות זכה בתחילת דרכו לפופולריות ניכרת ולזמן מה עורר לא מעט באזז מקוון, יצר כוכבי אינסטנט ומשך כוכבים אחרים. בשנה האחרונה הוא סובל מדעיכה מתמשכת, שהתבטאה בנטישת כוכבים לפלטפורמות אחרות, אקסודוס של בכירים וירידה במספר הסרטונים שמועלים לשירות ואיכותם.

אבל vine עוד רחוק מלמות, ועצם הפעילות בתחום היה בה די כדי להדגים לטוויטר את חשיבות הווידיאו כפלטפורמה להזנקה מחדש של פעילותה. כעת מרכזת החברה מאמצים רבים על מנת להשתמש בווידיאו ובסטרימינג כמנוף למיצוב מחדש של עצמה. אחד הנדבכים המרכזיים בפעילות זו היא שירות הלייב וידיאו פריסקופ, שרכשה טוויטר כחודשיים לפני השקתו במרץ 2015.

פריסקופ לא היה השירות הראשון מסוגו בשטח, קדמה לו meercat הישראלית, אך הוא צבר פופולריות במהירות והפך כה דומיננטי עד שאילץ את מירקט לסגת ולשנות מיקודה. כוחו הרב התגלה בליל המהפכה הצבאית הכושלת בטורקיה, כשלצד השירות המקביל של פייסבוק הפך פריסקופ למקור מידע משמעותי על המתרחש במדינה בשעות הראשונות והקריטיות.

אבל המהלך המשמעותי ביותר של טוויטר בתחום יצא לדרך באפריל השנה, כשזו רכשה זכויות שידור בסטרימינג של 10 משחקי פוטבול בליגת NFL תמורת 10 מיליון דולר. העסקה מאפשרת לטוויטר להעביר את המשחקים למשתמשים בכל העולם, הן באמצעות אפליקציית הווב שלה והן באמצעות אפליקציות למכשירים דוגמת קונסולות משחקים (זכויות השידור של המשחקים במובייל שייכות לוורייזון, ועד עתה עדיין לא ברור האם טוויטר תשדר את המשחקים גם באפליקציות המובייל שלה).

nfl טוויטר

העסקה עתידה להניב הכנסות משמעותיות לטוויטר, שלפי דיווחים מתכננת למכור חבילות פרסום בהיקף כולל של 50 מיליון דולר. אבל מה שמעניין יותר הוא האופן שבו מתכוונת טוויטר להעביר את השידורים, והחבילה התוכנית שתעטוף אותם. לפי דיווחים, לקראת שידור המשחק הראשון בספטמבר הקרוב פועלת טוויטר להבאת אפליקציה שלה למכשירי אפל TV.

במהלך הזה תשים טוויטר את המשחקים על גבי מסך הטלוויזיה, אך בניגוד לשידורים מסורתיים תוכל לעטוף אותם בתכנים מעולם המדיה החדשה שיתנו לשידור ערך מוסף. האפשרויות מוגבלות רק על ידי הדימיון של מנהלי המוצר בחברה – החל מפיד תגובות שירוץ על המסך לצד המשחק; עבור בכלי שיאפשר לחתוך קליפ מהמשחק, לסמן או לצייר על גביו הערות ומהלכים ולשתף בטוויטר; ועד אינטגרציה עם פריסקופ שתאפשר לצופים להאזין לדברי קריינות ופרשנות של משתמשים אחרים כתחליף לאלו של השדרנים המקצועיים ושיכולה לשמש כבסיס לבניית קהילה חדשה של שדרני ספורט חובבים.

באופן זה יכולה טוויטר להמציא את עצמה מחדש כגוף שידור שנטוע באמת בעולם המדיה החברתית. ואין ספק שעולם תוכן הווידיאו משווע לכזה שינוי.לנטפליקס או אמזון היתה אמנם הצלחה משמעותית ביצירת תכנים מקוריים, אך במידה רבה מאוד אלו עדיין נראים ומתנהגים כמו סדרות טלוויזיה מסורתיות. עד כדי כך שאין שום בעיה לשדר אותן בערוצי שידור מסורתיים.

חרף האיכויות הבלתי-נדלות שלהן, סדרות כמו ג'סיקה ג'ונס או האיש במצודה הרמה לא באמת יצרו מהפכה באופן שבו אנחנו צורכים תוכן, לכל היותר הן שינו את המכשיר שדרכו אנחנו צורכים אותו. האינטראקטיביות והמיידיות של שירותים דוגמת פריסקופ עוד לא התרגמה לתכנים מקצועיים, גם בנקודות מתבקשות כמו שידורי ספורט חיים.

טוויטר, מופרך ככל שזה ישמע, היא כרגע התקווה הגדולה להביא סוף סוף את השינוי המתבקש, כי כרגע היא הגורם היחיד שמחזיק גם בתוכן מבוקש מהשורה הראשונה וגם בניסיון והבנה בתחום המדיה החברתית שרשתות שידור מסורתיות ואפילו מתחרים מקוונים חדשים חסרים. אם היא תצליח היא לא רק תמציא את עצמה מחדש ותבטיח את עתידה לשנים לבוא, אלא תחולל מהפכה של ממש בעולם הווידיאו המקוון והמסורתי, בפרט בכל הנוגע לשידורים חיים.

האם זה יהיה טאצ'דאון או Fumble? התשובה בקרוב, עם שידור המשחק הראשון ב-15 בספטמבר.

(פורסם בגרסה קצרה יותר גם בכלכליסט)

השאר תגובה