הבטחתם גרעין, פצצת אטום, הבטחתם מלחמה

הנשק הגרעיני של איראן נמצא ממש מעבר לפינה, כך מבטיחים לנו מומחים לשקרכלשהו. למעשה הם מבטיחים לנו את זה כבר זמן רב, קרוב ל-30 שנה ליתר דיוק. חיפוש בארכיון "ידיעות אחרונות" מגלה שפצצת האטום האיראנית היא כמו פרדוקס של זנון: תמיד מתקרבת, אך לעולם אינה מגיעה. הנה כמה מההבטחות היותר מאיימות שהומטרו עלינו בשלושת העשורים האחרונים. כולן, כמה מפתיע, לא התגשמו. 1938 מעולם לא נראתה ארוכה כל כך.

הבהרה: בפוסט מוצגות רק כתבות שכוללות שנת יעד שבה אמורה איראן להחזיק בנשק גרעיני. אין בו איומים כלליים והפחדות כמו "איראן תגרום למלחמת עולם", או דיווחים על התקדמות נקודתית בתוכנית הגרעין של איראן. למען הגילוי הנאות אציין שבחרתי שלא לצרף כתבות הטוענות שהנשק הגרעיני האיראני רחוק או אפילו לא בפיתוח, אם כי להגנתי ייאמר שמספרן של אלו בטל בשישים.

"פצצה אטומית של חומייני נכנסת לשלב ייצור סופיים בסיוע גרמני" – מעריב, 25 באפריל 1984 (תודה ל-@yinnong).

25 באפריל 1984
25 באפריל 1984

"איראן תהיה מסוגלת לייצר נשק גרעיני בעוד כשבע שנים" – ידיעות אחרונות, 26 ביוני 1984.

26 ביוני 1984
26 ביוני 1984

מומחה מאיים: לאיראן תהיה פצצה גרעינית עד סוף העשור, או בתוך שבע עד שמונה שנים אם סין, פאקיסטן וארגנטינה ימשיכו לסייע לה – ידיעות אחרונות, 15 בנובמבר 1991.

15 בנובמבר 1991
15 בנובמבר 1991

"בידי טהראן יהיה נשק גרעיני מיבצעי בתוך 5 עד 8 שנים" – ידיעות אחרונות, 20 בספטמבר 1992.

20 בספטמבר 1992
20 בספטמבר 1992

"עד שנת 2000 תייצר איראן נשק גרעיני" – ידיעות אחרונות, 1 בדצמבר 1992.

1 בדצמבר 1992
1 בדצמבר 1992

"רבין: 'לאיראן יש כוח אדם ומשאבים לרכוש נשק גרעיני תוך עשר שנים'" – ידיעות אחרונות, 21 בינואר 1993.

21 בינואר 1993
21 בינואר 1993

"בידי איראן נשק גרעיני המוכן להפעלה מיידית" – ידיעות אחרונות, 24 בינואר 1993.

24 בינואר 1993
24 בינואר 1993

"בסוף השנה איראן תהווה איום גרעיני על ישראל" – ידיעות אחרונות, 9 באפריל 1993.

9 באפריל 1993
9 באפריל 1993

"איראן עלולה להשיג נשק גרעיני בכל רגע" – ידיעות אחרונות, 9 בינואר 1995.

9 בינואר 1995
9 בינואר 1995

"אירן רוצה נשק גרעיני בשנת 2001" – ידיעות אחרונות, 27 בדצמבר 1995.

27 בדצמבר 1995
27 בדצמבר 1995

.

"ארה"ב: 'לאיראן יהיה נשק גרעיני סמוך לשנת 2000'" – ידיעות אחרונות, 27 ביוני 1997.

27 ביוני 1997
27 ביוני 1997

"תוך 4 שנים איראן תאיים על ישראל בנשק גרעיני" – ידיעות אחרונות, 10 ביולי 2001.

10 ביולי 2001
10 ביולי 2001

"נשק גרעיני לאיראן – ב-2005" – ידיעות אחרונות, 5 באוגוסט 2003.

5 באוגוסט 2003
5 באוגוסט 2003

"צה"ל: נערכים לפצצת אטום איראנית ב-2005" – ידיעות אחרונות, 8 באוגוסט 2003.

8 באוגוסט 2003
8 באוגוסט 2003

"איראן מודה: נשיג פצצת אטום תוך ארבע שנים" – ידיעות אחרונות, 20 באוגוסט 2004.

20 באוגוסט 2004
20 באוגוסט 2004

"גורמי מודיעין בישראל: תוך שנתיים יהיו להם פצצות על המדף" – ידיעות אחרונות, 8 ביולי 2005.

8 ביולי 2005
8 ביולי 2005

"כל המזרח התיכון יתחמש בנשק גרעיני" – ידיעות אחרונות, 8 בדצמבר 2005.

8 בדצמבר 2005
8 בדצמבר 2005

"פצצת אטום איראנית בתוך שלוש שנים" – ידיעות אחרונות, 26 במרץ 2006.

26 במרץ 2006
26 במרץ 2006

"אולמרט: בתוך כמה חודש תדע איראן להרכיב פצצת גרעין" – ידיעות אחרונות, 22 ביוני 2006.

22 ביוני 2006
22 ביוני 2006

"ארה"ב: לאיראן תהיה פצצה גרעינית בתוך שנה-שנתיים" – ידיעות אחרונות, 22 ביוני 2011.

22 ביוני 2011
22 ביוני 2011

ולסיום בונוס מאסד: "בתוך 10 שנים יהיה לסוריה נשק גרעיני" – ידיעות אחרונות, 15 ביוני 1992.

15 ביוני 1992
15 ביוני 1992

ועוד משהו אחד: עמיתי המוכשר, שאול אמסטרדמסקי, זכה אתמול בפרס סוקולוב לעיתונות על סדרת התחקירים המרתקת והחשובה שלו בנושא הפנסיה בישראל. אם יש לכם תוכניות להאריך חיים מעבר לגיל 65, מדובר בקריאת חובה. ובכלל, אם אתם רוצים לדעת איך עובדת המערכת הכלכלית בישראל, חפשו שאול אמסטרדמסקי באתר כלכליסט ותתחילו להשכיל.

עדכון 26/11: אחרי פרסום הפוסט התקבלו תגובות שלפני כך וכך שנים התפרסמה ב"ידיעות אחרונות" כתבה של ניר גונטז' שעסקה גם היא בנושא זה והציגה תמונה דומה. למען הסדר הטוב אציין שכל הפוסט הינו תוצאה של עבודה עצמאית מאומצת שלי, ושעד לפרסומו לא הייתי מודע לכתבתו של גונטז' ובוודאי שלא העתקתי ממנה. אלו המכירים אותי ואת עבודתי יודעים איזו חשיבות אני מייחס ליושרה ולהגינות, ולא יעלה מבחינתי על הדעת לייחס עבודתו של אחר לעצמי, בוודאי שללא מתן קרדיט ראוי.

38 תגובות בנושא “הבטחתם גרעין, פצצת אטום, הבטחתם מלחמה”

  1. לסוריה באמת היה נסיון לייצר נשק גרעיני. האם איראן לא מנסה? אולי כי קצת פועלים בנושא מאז 1999 (וקצת פועלים לפני) וממש באופן חד מאז 2003? וממש ממש רציני מאז 2011…
    שכחת פה את תגובת העולם לענין ואת העובדה שהם היו צריכים להחליף "ספקים" בדרך. אני משער שגם הענין שהם היו צריכים להקים לעצמם מומחים לגרעין, מה שלקח זמן (אוניברסיטאות וכד'…) ואולי את זה מי שהעריך לא לקח בחשבון.

  2. מה שכן, רואים שהזמן יורד, עכשיו אנחנו בכמה שבועות/חודשים לפצצה

  3. אז מה המסקנה כאן בעצם? שזה סתם איומי סרק? שאנחנו יכולים פשוט לא לעשות כלום והכל יהיה בסדר? כי התשובה היא ממש לא. כל היסטוריית הכתבות הזו היא היסטוריית הניסיונות של איראן שבכל פעם נמנעו. זה שהצלחנו לעצור\לעכב את איראן לא אומר שזה לא אמיתי. צריך להגיד תודה שהצלחנו למנוע את זה כל פעם, ולהבין שהפיתרון הוא לא סנקציות או 'דחייה של הקץ', אלא פירוק טוטאלי של איראן מהנשק הגרעיני. רק כך לא יהיו עד כתבות מפחידות כאלה.

    1. המסקנה היא, שתמיד חייב להיות איום של מלחמה מרחף מעלינו, כדי שנהיה צייתנים, ונקבל את השלטון המושחת עלינו, הרי תחשוב שאם לא היה איום מלחמה, מה היה מעסיק אותנו? כלכלה , מצב חברתי, צדק, העיתונות הייתה יושבת לפוליטיקאים על הנשמה, היינו דורשים שקיפות, כי הרי אין עניין של ביטחון לאומי וכו וכו, ותחשוב על זה!

  4. לאיראן יש בעיית דחינות קשה, היא לא יודעת לנהל לעצמה את הזמנים, שיתנו לסינים לעשות את העבודה, חצי שנה ויש להם פצצה מוכנה, די לשגע אותנו עם הדחיות, נמאס כבר לחכות לאירוע ההשקה.

  5. הדבר היחיד שמעודד בכל הסיפור הוא שהספקים העיקריים של איראן הם רוסיה וסין
    שתי מדינות ש..איך לומר..לא ממש ידועות באיכות המוצרים שלהם

    נשארה רק תפילה שכל העסק יתפוצץ להם בפנים תרתי משמע..

  6. חשבת פעם על כך שישראל ומדינות אחרות פועלות מסביב לשעון במאמצים אדירים כדי שזה לא יקרה?
    אולי בגלל זה הם מנסים להשיג נשק גרעיני כבר 60 שנה?

  7. עלה בדעתך שאולי יש מי שפעל בכל השנים הללו לסכל את אותם מאמצי החימוש של איראן?

  8. נכון שמפרסמים כבר שנים
    נכון שאי אפשר לדעת מה יהיה עכשיו
    אבל אם תסתכלו על התפתחות התכנית והיכולות, יש התקדמות די משמעותית…

  9. אז מה שיש לנו כאן הוא תיעוד של חתירה איראנית למטרה ותהליך שלקח הרבה יותר זמן מן הצפוי…
    האם יש כאן איזושהי סתירה למהות האיום או הוכחת נגד? לכל היותר הוכחה שהעיתונים ופוליטיקאים מסויימים אוהבים להגזים וליצר כותרות.

  10. ואי דווקא חושב שאם סוף סוף יהיה להם נשק גרעיני משהו יתחיל לזוז כאן, כי הבריון השכונתי כבר לא ירגיש כל כך בטוח בעצמו כשיש עוד בריון שיכול להחזיר לו.

  11. מה שהכי מצחיק, זה שאת התוכנית הגרעינית הצבאית של סאדם חוסיין, זו שהוא התחיל בה באופן רציני למחרת הפצצת הכור (רק להראות עד כמה הפצצה לא פותרת בעיות אלא יוצרת אותן) אותה המודיעין, לא הישראלי ולא האמריקאי, לא הצליחו לגלות בזמן בכלל. ומה שעצר אותה היה הכיבוש של כווית (והתבוסה במלחמה שאחריה), שלו עשה זאת סאדאם, ב 1992 ולא ב 1990, היה עושה זאת עם פצצה גרעינית בארסנל.

  12. השאלה האמיתית היא- מי מרוויח מפרסום כזה על פצצה שמתקתקת ולא מגיעה? מי מרוויח מתודעה של מלחמה ומצב חירום? הרי ראינו שמשקיעים כל כך הרבה משאבים בשימור הקונספט הזה על אף שאף אזרח בישראל לא קם עם פצצה מחוץ לחלון מעולם.
    ואם באמת זו הייתה בעיה אמיתית שרצו לפתור אותה, היו כבר מזמן עושים עם זה משהו רציני, יוצאים למלחמה או מפעילים סנקציות שאשכרה עובדות. תאמינו לי שמי שיושב למעלה לא טיםש, ומה שקורה כאן זה מה שמעוניינים שיקרה, והוא- מצב מתוח מתמשך של איום בטחוני המאפשר לשלטן חופש פעולה מרחיק לכת נגד האזרחים.

  13. כל פעם שרואים בעיתון את המילה "איראן" (או "חרדים" או "שוויון בנטל" או "התנחלויות" או "פלסטינים") תדעו שזו הסחה לכך שעוד כמה שקלים של הציבור עוברים למקורבי השלטון

  14. רגע, אז לפי תאוריית הקונספירציה ממשלת ישראל לדורותיה משקרת לנו כבר כמה עשורים באשר ליכולת הגרעינית של איראן, כדי שנישאר צייתנים או whatever.
    וזה כולל את כל ראשי הממשלה והשרים הבכירים בכל הזמן הזה. ביניהם אולמרט, ברק, ליבני, רבין, פרס…
    אה, ואובאמה ובכירי הממשל שלו, שטוענים גם הם שאיראן חותרת להשגת נשק גרעיני, משתפים פעולה עם השקר הזה כי… למה בעצם?
    אה, וגם האירופאים. במיוחד הצרפתים. כולם יודעים שהם שקרנים.
    וגם האו"ם. במיוחד מועצת הביטחון של האו"ם. כי כולם יודעים שהאו"ם זה גוף אוהד ישראל שמעוניין להשאיר את ביבי בשלטון, אז בגלל זה הם מוציאים דו"ח אחרי דו"ח שאומר שאיראן עמלה על פיתוח פצצה…
    הגיוני.

    קארל סייגן אמר "extraordinary claims require extraordinary evidence". כלומר, נדרש קצת יותר מכמה גזירי עיתונים כדי להוכיח שאכן יש כאן הטעייה מכוונת לאורך כל כך הרבה שנים ובשיתוף כל כך הרבה גורמים עם כל כך הרבה אינטרסים מנוגדים.

    וויליאם איש אוקאם ניסח את העיקרון לפיו "כאשר קיימים הסברים שונים לאותה תופעה יש לבחור בהסבר הפשוט ביותר".
    על פי העיקרון הזה, הסבר פשוט הרבה יותר יהיה שאיראן אכן מנסה במשך כמה עשורים להשיג פצצת אטום אבל ההערכות לגבי מתי היא תצליח לעשות זאת נוטות לטעות כלפי מטה (כלומר להעריך שזה יקרה בקרוב יותר ממה שזה אכן קורה.)
    יכולות להיות כמה סיבות (פשוטות וסבירות) להערכות שגויות כאלה:
    1. ישראל ומדינות אחרות עושות מאמצים לחבל בתוכניותיה של איראן, ובכך דוחות את מועד ההצלחה
    2. מאחר ואיראן לא בדיוק פועלת בשקיפות וגילוי לב באשר לתוכניותיה, ההערכות מסתמכות על מודיעין, אותו קשה להשיג, ואנשי המודיעין מעדיפים לשגות כלפי מטה מאשר כלפי מעלה (עדיף לגלות שעוד אין מאשר שכבר יש…)
    3. פוליטיקאים עלולים מדי פעם לקחת את ההערכות המחמירות ביותר ולעשות בהן שימוש סנסציוני, בין אם מטעמים ציניים ובין אם מאחר וזאת באמת השקפת עולמם
    4. עיתונאים אוהבים גם הם סנסציות וישמחו לקפוץ על ההזדמנות לייצר קצת פאניקה

    לקריאה נוספת על התער של אוקאם:
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%A2%D7%A8%D7%95_%D7%A9%D7%9C_%D7%90%D7%95%D7%A7%D7%90%D7%9D

    1. אתה טועה ומטעה ידידי, הוצעת את הרעיון של התער של אקום מהקשרו.. התער מדבר על יצירת ישויות נוספות, כמו שהאבולוציה מסבירה את הווצרות האדם ללא צורך בישות כמו אלוהים.. בדוגמא שנתת התער של אקום לא ממש עוזר לך לבחור את האלטרנטיבה מפני ששתיהן סבירות באותו אופן מבחינת מספר הישויות שהן מנבאות..

      1. אסף, מאחר ולא ממש מדובר פה אל היפותזות מדעיות אני לא בטוח שיש טעם לדבוק בפרשנות מדויקת של עיקרון התער של אוקאם. הזכרתי אותו לשם המחשת העיקרון לפיו עדיף לחפש את ההסבר הפשוט מאשר לפנטז על סודות ושקרים כאשר אין לנו כל ראיות לקיומם.
        יחד עם זאת, אם אתה כבר מתעקש… כדי להסביר את כל הראיות שאנחנו מכירים באופן שמסתדר עם תאוריית הקונספירציה שהוזכרה בתגובות (ולדעתי גם נרמזה בפוסט), יהיה אכן צורך בהוספת ישויות.
        בסיפור שלנו יש כמה "ישויות" מוכרות היטב כגון ממשלות, מנגנוני ביטחון וריגול, רשויות של האו"ם וכו'. אבל אין לנו כל ראייה על גוף כלשהו שמתאם בין כל המנגנונים האלה. למעשה יש לא מעט ראיות לחוסר תיאום כזה. כדי להניח ש"כולם משקרים" אנחנו צריכים להניח שקיים גוף כלשהו שאחראי על תיאום השקר הזה. שיש תכנית סודית (ישות נוספת מס' 1), שתוכננה על ידי גוף מרכזי לא מזוהה (ישות נוספת מס' 2) ומנגנונים עלומים (ישות נוספת מס' 3) שכל תפקידם הוא לתזמן ולתזמר את השקר הגדול הזה שנועד להשיג מטרות עלומות לא פחות… (ישות נוספת מס' 4).
        זאת בזמן שההסבר הפשוט יותר לא צריך להניח קיומם של מניעים נסתרים או שיחות סודיות. אנחנו יכולים למשל להסביר את העובדה שראשי המוסד טוענים שאיראן בונה פצצת אטום בכך שתפקידם הוא להגן על אזרחי ישראל, ופצצת אטום בידי איראן עלולה לסכן את אותם אזרחים, ולכן הם מנסים לברר אם אכן יש פצצה כזאת ולהתריע במידה ונראה להם שעומדת להיות. אין צורך בהוספת שום מניעים נסתרים והגוף הספציפי הזה יכול לעשות בדיוק את מה שאנחנו רואים שהוא עושה, מבלי לתאם עמדות עם מזכ"ל האו"ם או שר החוץ של סעודיה.

  15. אני פשוט מת על/בגלל ההגיון השמאלני: אתם רואים שלא הרגו אותנו? סתם עבדתם יומם וליל בדרכים לא דרכים כדי להגן על המדינה ולסכל את האיום האיראני. אמרנו לכם שלא יהרגו אותנו.

    קצת מזכיר, אבל לא ב-100% את הטיעון: ניתן להם שטחים, כי אז אם הם ירו עלינו טילים מהשטח הזה אז תהיה לנו לגיטימציה להכנס בהם ולעשות מלחמה.
    (ובאותה נשימה להגיד: הימין האלה תמיד חושבים על מלחמה)

  16. מסכים עם אורן (תגובה 18) במאה אחוז.
    אף חיים עדין לא הצילה תרבות האנטי

  17. מאמר מטופש. המסקנה שהכותב רוצה שנסיק היא שמאחר שלפני כך וכך שנים חזו שבעוד כך וכך שנים לאיראן תהיה פצצת אטום, וזה לא קרה, מכאן שגם היום כל הדיווחים על כך שלאיראן יש את היכולת ליצור פצצה בזמן הקרוב, הם דיווחי כזב ואין להתייחס אליהם.

    כמו כן עלינו להסיק שכבר עשורים רבים שמנהיגי מדינת ישראל מפחידים את הציבור בהפחדות שווא. מספרים להם סיפורי אימה על הפצצה שאיננה קיימת. זועקים זאב זאב מתוך אינטרסים פוליטיים צרים (אולי כדי להסיח את הדעת מבעיות פוליטיות בבית כד׳).

    בעצם, לא רק מנהיגי ישראל, אלא גם מנהיגי מדינות מערביות אחרות, האמריקאים, האירופאים, השמו״ם… כולם מפחידים את העולם בסיפורי אימה שאין להם שחר כדי {השלם את תיאורת הקונספירציה האהובה עליך}.

    אלה מסקנות מטופשות של כותב שרוצה שנטמון את הראש בחול ונדמיין שכל מה שקורה כעת באיראן לא באמת קורה.

      1. או-קיי, אז תסביר אתה בבקשה, אם לא זה – מה הפואנטה שלך בהבאת הכתבות.

          1. כלומר, ההערה הפותחת שלך, ״מומחים לשקרכלשהו״ היא סתם הערה בנאלית, אובייקטית, תמימה.. אין לה קשר לכל מה שמגיע אחריה…

  18. מצחיקה ההתעלמות שלך מהעובדה הידועה שמשטר האייתולות האיראני אכן מקיים תכנית גרעין משנות ה-80, ואין כל ויכוח על כך. עוד ידוע שעד שנת 2003 התכנית הזאת הייתה תכנית מובהקת לקראת השגת – נשק גרעיני-. אם האיראנים לא השלימו אותה זה לא בגלל שהאזהרות הישראליות היו אזהרות סרק או "הפחדות" מיותרות – אלא פשוט כי הם א הצליחו.

  19. גם נתב"ג 2000 לא הסתיים ב-2000 אבל בסוף הוא הסתיים. גם האיראנים עובדים במרץ על הפצצה, היו קצת עיכובים בדרך אבל אל לנו לשגות באשליות. זה יקרה רק פשוט טיפ טיפה יותר מאוחר.

  20. בגין גמר על הכור הערקי בלי שנרגיש אולמרט אותו הדבר רק פיפי סליחה ביבי מדבר ומפחיד

  21. מתוך "1984" :
    The war is not meant to be won, it is meant to be continuous. Hierarchical society is only possible on the basis of poverty and ignorance. This new version is the past and no different past can ever have existed. In principle the war effort is always planned to keep society on the brink of starvation. The war is waged by the ruling group against its own subjects and its object is not the victory over either Eurasia or East Asia, but to keep the very structure of society intact.

  22. הכתבה הזו פשוט לא נכונה!
    כל תחזיות שבקטעי העיתונות הנ"ל הניחו שלאיראנים יש את החוכמה והתחכום בכדי להשלים את ייצור הפצצה הגרעינית. מזלנו שהאירונים יותר טיפשים מזוג נעליים ישן ומרופט!!!!
    בגלל שהם מוסלמים פרימיטיבים וברברים הם פשוט לא מצליחים לסיים את ייצור הפצצה. אך זה לא אומר שהם אינם רוצים!!!

השאר תגובה